Taxify retsept välisturgudele laienemiseks
- Alati ei pea ise kohale minema, Skype’i kaudu saab ka inimesi palgata.
- Pange konkurss käima ja andke kandidaatidele ülesandeks teha turu-uuring.
- Uuel turul ei ole vaja kohe tütarettevõtet luua – peakontori kaudu saab eelmiste turgude kogemuse üle kanda.
Taxify on leidnud üsna huvitava laienemismudeli. Esimesse Aafrika linna mindi umbes üheksa kuud tagasi, nüüd aga tegutsetakse juba viies. Martin Villigi sõnul tulebki pool Taxify käibest Aafrikast, kus töötab ka pool ettevõtte töötajatest.
Üheksa kuuga on Aafrika äri nullist üles ehitatud, samas ei ole Eestist keegi seal kohapeal käinud. Taxify on väga efektiivselt laienenud ja Martin Villig soovitab seda mudelit teistelegi. Asi algab sellest, et vastupidiselt ärikoolis õpetatavale ei alustata uuele turule sisenemist kallitest kuus kuud kestvatest turu-uuringutest.
Esimese asjana pannakse üles töökuulutus ning hakatakse kohalikke töötajaid otsima. Kandidaatidel palutakse ühe koduse ülesandena teha turu-uuring ning see, kes on sellega nutikamalt hakkama saanud, jõuab konkursil edasi. Nii saab firma umbes paarkümmend kasulikku uuringut.
Taxify ei loo uuele turule minnes tütarfirmat ja ei palka sellele kallist juhti. Tööle võetakse väga noored inimesed, kellele antakse üsna lihtsad ülesanded. Peakontori kaudu üritatakse teiste linnade kogemust järgmisesse üle kanda.
Uude linna suudab Taxify laieneda ühe-kahe kuuga ning testimiseks kulub umbes 5000 – 10 000 eurot. Kui nende teenust mõnes linnas ei vajata ja äri ei osutu edukaks, minnakse järgmisesse. Taxify mudeli pluss on see, et testida saab korraga mitut linna.
Paljud konkurendid on kaasanud laienemise jaoks kümneid ja sadu miljoneid kapitali. „Meie oleme oma 2 miljoni euroga päris kaugele jõudnud. Oleme leidnud eestlaslikult kavala mudeli,“ naerab Villig.