Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Millist äri saab kiiresti kasvatada ning millised eeldused ja mõõdikud on seejuures olulised?

Fortumo asutaja Rain Rannu selgitab, millist äri saab kiiresti kasvatada ning millised eeldused ja mõõdikud on seejuures olulised.

Millist äri saab kiiresti kasvatada?

Digitaalne äri on oma olemuselt kiiremini kasvatatav kui ükskõik milline muu äri, kuna sel puhul maksab vaid esimese tooteühiku tegemine. Iga järgmine maksab vähe või ei maksa üldse midagi. Näitena võib tuua sõnumivahetusprogrammi WatsApp, millel oli sel hetkel, kui Facebook selle ära ostis, 600 miljonit kasutajat ja ainult 20 töötajat. AirBnB on suurem kui ükskõik milline hotellikett, omamata seejuures ühtegi hotellituba, ning Taxify ja Uber on palju suuremad kui mistahes taksofirmad.

Digitaalsesse ärisse on kiire kasv juba sisse ehitatud erinevalt näiteks konsultatsiooniärist, mida on väga keeruline skaleerida, kuna iga järgmise käibehüppe tegemiseks on vaja tööle võtta koolitatud spetsialistid. Digitaalses äris on väga lihtne areneda globaalseks juba selle tõttu, et toote distributsioon on digitaalne. Keerulisi logistikavõrke ei ole vaja välja ehitada.

Mis on digitaalse äri kasvatamise juures oluline?

Igasuguse äri kasvatamise juures on oluline toote ja turu omavaheline sobivus. Toode peab rahuldama kiiresti kasvaval turul piisavalt paljude klientide vajadusi. Kui see on tagatud, siis on kasvu eeldused olemas. Kui ei ole tagatud, siis on keeruline kasvu peale sundida. Selleks et toote ja turu sobivust leida, on vaja toote disaini faasis rääkida võimalikult paljude klientidega. Eriti nendega, kes on valmis toote eest raha maksma, sest selline tagasiside on kõige kasulikum asi.

Millised on kiire kasvu eeldused?

Hea toode, suur ja kasvav turg ning, mis kõige olulisem – hea meeskond. Investorid hindavad just seda, kas asutajal ja tuumikmeeskonnal on vajalikke oskusi ja iseloomuomadusi ning kas neil on tahe minna läbi seina, kui vaja peaks minema.

Millised mõõdikud on olulised äri kiirel kasvatamisel?

Skaleeruva äri kasvatamisel on olulised kaks asja:

  • Kui palju väärtust toode kasutajale loob. Ideaalne on see, kui inimene kasutab toodet iga päev mitu tundi ja see muutub tema jaoks asendamatuks.
  • Traction: kui kiiresti ja milliste meetoditega suudetakse kliente juurde saada.

Kiire kasvupotentsiaal on eelkõige digitaalsetel toodetel ja kõige kiiremini kasvavad need, mille puhul väärtus ühe kliendi jaoks on nii suur, et ta soovitab tooteid oma sõpradele-tuttavatele. Eesti idufirmadest on selline näide Skype, mis levis kulutulena üle maailma, kuna lisas klientidele sedavõrd palju väärtust, et nad olid valmis seda teistele soovitama.

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta eAkadeemia külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.