Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Miks kaasata kliente toote või teenuse väljatöötamisse?

Hea toode või teenus on selline, mida kliendid vajavad ja mis lisab nende tegevusele mingit väärtust. Miks, kuidas ja millisel hetkel kaasata kliendid uue toote väljatöötamisse, räägib SEB Panga innovatsioonijuht Siim Lepisk.
  • Kaasake kliente kohe projekti algusest peale!
  • Selleks et inimeste vajadustest aru saada, küsige neilt korduvalt: miks? 
  • Tarbija muudab oma harjumusi vaid siis, kui uus lahendus on vähemalt kümme korda parem.

Kui teeksime toodet või teenust kliente kaasamata, läheks tõenäoliselt nii, et ehitaksime pool kuni poolteist aastat oma meeskonna ja lähedaste meelest lahedat asja, aga kokkuvõttes ei lähe seda suuremal osal inimestest vaja. Tühja töö ennetamiseks tuleb klientidega rääkida nende murekohtadest ja probleemidest, mida on vaja lahendada. Ning mõista, kas meie lahendus teeb nende elu oluliselt lihtsamaks, kiiremaks, paremaks ja efektiivsemaks.

Selleks et tarbija oleks nõus meie toote või teenuse pärast oma seniseid harjumusi muutma, peaks uus lahendus olema tänasega võrreldes minimaalselt kümme korda parem. Nii et arendage oma uut toodet või teenust ainult siis, kui suudate seda tõesti palju paremini teha.

Kliente tuleks kaasata kohe projekti algushetkest peale. Stanfordi ülikooli professor Steve Blank on loonud LEAN-startup’i metoodika, mida kasutavad meelsasti nii alustavad kui ka suuremad- väiksemad ettevõtted, kes on mõistnud, et see töötab iga uue asja puhul. Metoodika põhisõnum on tsükkel „ehita, mõõda ja õpi“. Esimene versioon tootest-teenusest tuleks luua võimalikult lihtsalt, kasvõi paberile kritseldades. Järgmiseks küsige kliendilt, kas selline lahedus looks talle päriselt väärtust. Ja kolmandaks mõelge, mida sai sellest protsessist õppida. Seejärel tuleb juba uuendada toodet või prototüüpi, alustades kõike algusest: toote uus versioon, klientide tagasiside, kokkuvõte õpitust. Üks selline tsükkel võiks kesta umbes nädala: esimestel päevadel joonistate või teete valmis esimese versiooni tootest- teenusest, näitate kliendile ning õpite tagasisidest.

Mõnikord oskavad kliendid kohe öelda, mida nad vajavad; teinekord aga on hea neilt jaapanlaste kombel seitse korda küsida: miks. Oluline on mõista, mis motivatsioon kliendil mingi tegevuse taga on ja miks ta nii või teisiti vastab: kas ta tahab sõbrana anda ilusat vastust või on tal tegelikult ka vajadus, mille lahendamine aitaks inimeste elu paremaks muuta.

Nii et selleks, et inimeste tegelikest vajadustest täpsemalt aru saada, tuleb seda neilt küsida. Küsida saab mitmel moel: rääkida lõppkliendiga või küsitleda inimesi näiteks sotsiaalmeedias. Peaasi on saada õigeid vastuseid ja unustada ära kahtlevad noodid nagu „mulle tundub…“ või „ma kuskilt lugesin…“.

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta eAkadeemia külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.