Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Kuidas seada ettevõttele kõrged ambitsioonid?

Alar Kolk, Euroopa Innovatsiooniakadeemia president, annab alustavale ettevõttele nõu, kuidas seada ambitsioone, ning selgitab, kuidas vältida vigu, mida seejuures tehakse.
  • Kui alustaval ettevõtjal on suur ambitsioon, siis leiab ta palju kiiremini toetajaid.
  • Lahendama peab võimalikult paljude klientide probleemi.
  • Eesti turu väiksuse tõttu peab ettevõttel olema ambitsioon kiiresti siit välja kasvada.
  • Väga oluline on hea meeskond, kes mõistab täpselt ettevõtte ambitsioone. 

Miks on oluline kohe alguses endale suur ambitsioon seada?

Alustavate ettevõtete jaoks on ambitsioon väga oluline – nad ründavad tavaliselt mingit suuremate ettevõtete ärisegmenti. Kui ambitsioon on väike, ei koguta piisavalt raha ei klientidelt ega investoritelt, et seda täita. Kui ambitsioon on suur ja on näha, et lahendatakse sellist probleemi, mis on võimalikult paljudel klientidel, siis kasvatab ettevõte oma väärtust ja saab tiimiliikmetelt ning partneritelt palju kiiremini toetust. Suur ambitsioon toob juurde ressurssi ja investoreid, nii et ettevõte saab teenida raha esimesest tootest-teenusest ning ehitada siis juba palju keerulisemaid ja kallimaid.

Kuidas seada õiget ambitsiooni?

Ambitsiooni seadmine on väga isiklik teema, eriti alustavale ettevõttele. Millist segmenti tahetakse rünnata; millist probleemi maailmas tahetakse lahendada? Need probleemid võivad seostuda meie kodutänava või -linnaga, aga Eesti-taolises riigis, kus turg on imepisike, peab kohe seadma ambitsiooni siit väljapoole minna. Sellepärast tuleks mõelda, kas see ambitsioon toimib ainult Eestis või veel paljudes teistes Euroopa riikides ja miks mitte ka Ameerikas. Kõik edukad Eesti ettevõtjad on seadnud oma uuele ärile väga suure ambitsiooni. Edukad on need, kellel tuleb 99% toote-teenuse müügist ekspordist.

Kuidas seada suurt ambitsiooni?

Esimeses ambitsiooni seadmise etapis mõelge, kuidas jõuda selgusele, mis on see laialdane probleem, mida teie toode või teenus lahendab. Selle etapi nimetus on product/market fit (toote/turu sobivus), mille käigus tehakse kindlaks, kas toode pakub reaalsele kliendile lahendust. Pikem, viie aasta visioon peab vaatama, kas see lahendus on võimeline kasvama suureks äriks. Ning see tähendab juba ärimudeli disainimist.

Nii et esmane perspektiiv: kas teie toode-teenus lahendab mõne olulise probleemi. Ja pikem perspektiiv: kas see lahendus on võimeline targa ärimudeli kaudu ettevõtet kasvatama.

Milliseid vigu tehakse ambitsiooni seadmisel?

Suurim viga on see, kui ambitsioon on liiga väike – see ei võimalda ettevõttel nii palju raha koguda, et see saaks areneda suuremaks. Teine viga on see, kui ambitsiooni ei jagata tükkideks: mida peaks saavutama esimese 100 päevaga, mida viie aastaga. Need on erinevad asjad, aga mõlemad peavad olema defineeritud ja silme ees.

Milline on meeskonna roll ambitsiooni seadmisel?

Alustava ettevõtte jaoks ongi meeskond kõige tähtsam. Tugev meeskond on võimeline kiiresti läbikukkumistest õppima ja toodet järjest paremaks tegema. Seega peavad meeskonnaliikmed ambitsioonist väga täpselt aru saama: millisele turule minnakse; millist probleemi soovitakse lahendada ja kas see probleem on piisavalt suur, et selle lahendamine võimaldab ettevõtet ehitada.

Soovitused alustavale ettevõtjale

Seadke kohe sihiks väga kiire kasv. Kui te kiiresti ei kasva, ei saa te ka aru, millist probleemi teie toode-teenus tegelikult lahendab. Idufirmad võivad esimesel aastal kasvada 100% ning kui ettevõttel on hea tiim, siis järgmisel aastal 200%. Oluline on kolmas ja neljas aasta, kui kõige tähtsamaks kasvumootoriks muutub edukas ärimudel: kas ettevõte suudab kasvu säilitada. Enamasti idufirmad seda ei suuda, sest ärimudeli kokkupanek on väga keeruline. Sellegipoolest tuleb paika panna väga täpne kasvuplaan, sest see toob juurde ressursse, mille abil on võimalik toodet ja ettevõtet pikaajaliselt arendada.

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta eAkadeemia külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.