Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Ärimudeli loomine

Euroopa Innovatsiooniakadeemia president Alar Kolk selgitab alustavatele ettevõtjatele, kuidas leida ärimudel, mis võimaldab kasumit teenida ja ellu jääda, ning kust leida selleks inspiratsiooni.
  • Esimese asjana tuleks kindlaks teha, kas turul on vajadus sellise toote-teenuse järele, mida ettevõtja soovib arendama hakata.
  • Pakkuge toote või teenusega lahendusi klientide olemasolevatele probleemidele, selle asemel et arendada midagi, mida keegi ei vaja.
  • Inspiratsiooni võib leida klientide vajadustest.

Ärimudel koosneb tavaliselt kaheksast-üheksast komponendist ning see peaks ütlema, kas äri hakkab kasvama või mitte. Kui ettevõtja on ärimudeli kirja pannud, tuleb kohe katsetada, kas kliendid saavad sellest nii aru, nagu ta ootab.

Esimese eksperimendi käigus tehke kindlaks, kas kliendisegment on üldse see, mida oodatakse. Näiteks idufirmad näevad väga tihti, et nende kliendid ei ole need, kellega äriplaani koostades arvestati.

Teine, mis tuleb eksperimentide käigus kindlaks teha, on see, kas klientidel on üldse sellised probleemid, mille lahendamiseks ettevõtja oma toodet või teenust välja pakub. Idufirmade hulgas on palju neid, kes mõtlevad välja lahendusi klientide probleemidele, mida neil tegelikult üldse pole. Toodet või teenust, mis ei lahenda probleeme, ei vaja keegi.

Katsetamine on väga oluline, et mitte teha toodete ja teenuste arendamisel asjatuid kulutusi. Mida rohkem katsetada ja vaadata, mille eest ollakse nõus maksma, seda täpsema tootearenduse saab üles ehitada. Kõige parem on katsetada kohe esimeste joonistega, kas toode pakub kliendile huvi või mitte. Nii hoiate kokku aega, raha ja ka närve.

Idufirmad näevad palju vaeva, et aru saada, milline ärimudel võiks raha sisse tuua. Tavaliselt katsetatakse kahe-kolmega, mõnikord ka neljaga. See mudel, mis hakkab ettevõttele rohkem raha sisse tooma, kui kuludeks läheb, ongi see õige.
Mõnikord läheb ärimudeli käivitamiseks mitu aastat, enne kui aru saadakse, kas see on võimeline ellu jääma ja kasumit teenima.

Inspiratsiooni ärimudeli loomiseks otsitakse perelt, raamatutest ning klientidelt. Inspiratsioon peaks aga kõige üldisemas mõttes põhinema sellel, mida kliendid väärtustavad, ning samuti sellel, millised tooted-teenused on unikaalsed ja ei satu kohe konkurentsi nendega, mis turul juba olemas on. Inspiratsiooni otsides peaks vaatama tulevikku ning tähele panema probleeme, millele klientidel praegu lahendust ei ole.

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta eAkadeemia külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.